o.a. noodopvang...
Wist u dat...
- ons bestuur meedenkt en meebeslist in het Amsterdamse Onderwijs?
- ook het vraagstuk van de overvolle noodopvang op Amsterdams niveau besproken wordt?
- de scholen verplicht zijn de aantallen per school door te geven aan de gemeente?
- hierin een onderscheid wordt gemaakt in de opvang van 'kinderen van ouders in cruciale beroepen' en de opvang van 'kwetsbare kinderen'?
- Amsterdam op basis van deze inventarisatie een voorstel doet om de noodopvang werkbaar te houden?
Noodopvang...
De uitvoering van de noodopvang is -zoals u wellicht zult begrijpen- ingewikkeld. We hebben een beperkt aantal teamleden hiervoor beschikbaar. Welke teamleden voeren de noodopvang vooral uit? Dat zijn in ieder geval alle kleuterleerkrachten. Zij zijn hun aanstelling minus één dag op school ingezet in de opvang. Die ene dag hebben zij dan over om aan de slag te gaan met het online contacten van de kleuters van hun eigen groep. Daarnaast gebruiken zij die tijd om de lesjes en activiteiten te ontwerpen. Hierdoor hebben de kleuters dus minder contactmomenten met hun eigen juf en krijgen zij ook minder gestructureerde lesjes online. Dit is helaas niet anders. Daarnaast zijn de onderwijsassisitenten (2) ingezet en participeert Mirakel met één PM-er per dag vanaf volgende week. In totaal dus zo'n 7 of 8 teamleden per dag, die 102 kinderen van de groepen 1 t/m 7 opvangen. Doordat de lockdown verlengd is, merken wij dat er door meer ouders een beroep op deze voorziening wordt gedaan. Als dit toeneemt zullen we wellicht gedwongen worden de 'spelregels' aan te passen. U leest hier meer over in dit bericht van de ASKO. Graag uw aandacht daarvoor.
Maar hoe gaat het dan...
We voeren de noodopvang redelijk efficient uit en de ouders die iedere ochtend hun kinderen brengen zien ook -weliswaar van een gepast afstandje- hoe prettig dit verloopt. Dus de oproep om het behapbaar te houden is niet om te zeuren. Ook wij vinden namelijk dat de noodopvang bij ons zeer goed loopt. Teamleden die ieder hun eigen noodopvanggroepje (van dagelijks wisselende kinderen en groepen) hebben. En deze kinderen begeleiden - net als u thuis- bij het aansluiten bij de online les van de eigen leerkracht. Ondersteunen bij technische problemen en uitleg geven als de stof niet duidelijk is. In ons onderling Parrogesprek 'Noodopvang' worden dagelijks praktische berichtjes door gestuurd als: 'Pietje' mag zo even meedoen met mij en 'Jantje' heeft geen geluid op de laptop. 'Mientje' maakt niet de goede bladzijde en wil je 'Katrientje' even wijzen op de extra instructie, ik denk dat ze het vergeten is. Het geeft aan dat iedereen er lekker proactief inzit.
En hoe gaat het thuis...
Van vele ouders vernemen wij dat het systeem 'met z'n allen aan de keukentafel werken' (als metafoor) best oké uitpakt. Een goede suggestie is en blijft: hou het luchtig, wees rustig en vrolijk en maak plezier met de kinderen. Natuurlijk is er veel druk en is het net als boven bij de noodopvang geschreven mega ingewikkeld. Even contact met de leerkracht kan helpend zijn. Schroom niet om een vraag te stellen of een ervaring te delen. Doen als het gewenst is hè!
Nieuw tegeltje...
Op ons nieuwe tegeltje staat: test negatief en blijf positief.
Rapporten en gesprekken...
De uitnodigingen via Parro worden dinsdag om 17.00uur opengezet. U kunt dan intekenen voor een digitaal gesprek via Teams. De teamleden zijn vrij om de dagen en tijden zelf te bepalen. Verdere informatie over de uitgave van de rapporten en rapportgesprekken ontvangt u volgende week van ons in een apart schrijven.
- do 28 jan gr 2 t/m 7 rapport mee...
- vr 29 jan gr 8 rapport mee...
- ma 1 t/m vr 5 feb rapportgesprekken...
- woe 3 en do 4 feb adviesgesprekken groepen 8...
- do 4 en vr 5 feb school tot 12.30...
- vr 19 feb studiedag team; kinderen zijn vrij...
Met vriendelijke groet,
Harro Rooijendijk en Reina Atteveld
schoolleiding